Tájékoztató a 2020. március 19. napjától 2020. december 31. napjáig elrendelt fizetési moratóriumról – MORATÓRIUM I.
Tájékoztatjuk Tisztelt Ügyfeleinket, hogy a Kormány a koronavírus világjárvány nemzetgazdaságot érintő hatásának enyhítése érdekében szükséges azonnali intézkedésekről szóló 47/2020. (III.18.) rendeletével 2020. március 19. napjától fizetési moratóriumot rendelt el a 2020. március 18. napján fennálló kölcsönökre. A fizetési moratóriumra vonatkozó rendelkezéseket jelenleg a veszélyhelyzet megszűnésével összefüggő átmeneti szabályokról és a járványügyi készültségről szóló 2020. évi LVIII. törvény tartalmazza. Ennek megfelelően a fennálló kölcsönszerződés(ek)ből eredő tőke, kamat-, illetve díjfizetési kötelezettség akként módosul, hogy az ügyfél a szerződés(ek)ből eredő tőke-, kamat-, illetve díjfizetési kötelezettsége teljesítésére fizetési haladékot kap (fizetési moratórium). A fizetési moratórium automatikusan, a jogszabály erejénél fogva megilleti az ügyfelet, azaz ha azzal élni kíván nincs további teendője. A fizetési moratórium 2020. december 31-éig tart. A szerződéses kötelezettségek teljesítésének határideje, illetve a kötelezettségvállalás időtartama a fizetési moratórium idejével meghosszabbodik. A fizetési moratórium fennállása alatt lejáró szerződés 2020. december 31-éig meghosszabbodik. Ugyanakkor fel kívánjuk hívni a figyelmét, hogy a fizetési moratórium nem érinti az ügyfél azon jogát, hogy az eredeti szerződési feltételek szerint teljesítsen.
Az ügyfél a fizetési moratórium ideje alatt felhalmozott kamatot a hátralévő futamidőben esedékes törlesztőrészletekkel együtt a fizetési moratórium lejártát követően a futamidő alatt, évente egyenlő részletekben köteles megfizetni. A fizetési moratórium lejártát követően a futamidő úgy hosszabbodik meg, hogy az esedékessé váló törlesztőrészlet és a fizetési moratórium alatt keletkező részletekben megfizetendő kamat összege együttesen ne haladja meg az eredeti szerződés szerinti törlesztőrészletek összegét. Ennek megfelelően az ügyfél által a fizetési moratórium lejártát követően fizetendő törlesztőrészlet összege nem növekszik a fizetési haladék igénybevétele miatt, ami a futamidő moratórium időtartamánál hosszabb időre szóló meghosszabbításával kerül biztosításra.
Ha a kölcsönszerződés(ek)hez kapcsolódóan a fizetési moratórium időszaka alatt a szerződéses feltételeknek megfelelő befizetés(ek) teljesítésére kerül sor (adott heti vagy havi törlesztőrészlet átutalása), az az ügyfél arra vonatkozó magatartásának minősül, hogy az adott törlesztőrészlet(ek) esetében a fizetési moratórium lehetőségét nem kívánta igénybe venni, azt mellőzi (ráutaló magatartás). A befizetéseket a Társaság a szerződésnek a fizetési moratórium elrendelése előtt hatályos rendelkezései szerint írja jóvá (számolja el).
Felhívjuk a figyelmet, hogy a moratórium elrendelését megelőzően már felmondott szerződésekre a moratórium szabályai nem alkalmazandóak, azokra vonatkozóan fizetési halasztás nem lépett életbe.
Amennyiben az ügyfél úgy dönt, hogy valamennyi fennálló vagy meghatározott kölcsönszerződése(i) vonatkozásában nem él a fizetési haladék lehetőségével, hanem az(ok) alapján továbbra is teljesíti fizetési kötelezettségét, erre vonatkozó nyilatkozatát az alábbi módokon teheti meg:
Amennyiben a korábban megtett nyilatkozatát a későbbiekben módosítani kívánja, azt szintén az előzőekben rögzített módokon teheti meg. Felhívjuk a figyelmet, hogy a fizetési moratórium időtartama alatt az ügyfél bármikor dönthet úgy, hogy korábbi nyilatkozata ellenére élni kíván a fizetési moratórium lehetőségével, e joga nem kötött semmilyen további cselekményhez (nyilatkozattételhez), illetve e jog gyakorlására tekintettel a fizetési késedelem következményei sem kerülnek vele szemben alkalmazásra. Ennek megfelelően, amennyiben a fizetési moratórium időtartama alatt az ügyfél megszakítja a befizetések teljesítését, és ennek következtében nem áll rendelkezésre az esedékes törlesztőrészlet fedezete, a késedelem jogkövetkezményei nem állnak be, hanem automatikusan a fizetési moratórium szabályai lépnek hatályba a kölcsönszerződés tekintetében.
A fennálló kölcsönjogviszony(ok)ra tekintettel fizetendő törlesztőrészlet(ek) pontos összegét a szerződéses dokumentáció tartalmazza, illetve erre vonatkozóan tájékoztatást kérhető telefonos Ügyfélszolgálatunkon a 06 80 60 60 60-as telefonszámon.
Felhívjuk a figyelmet, hogy a fizetési moratórium bevezetése érinti a moratórium elrendelése előtt már fennálló késedelmes tartozások kezelését, és az azok Központi Hitelinformációs Rendszer felé történő továbbítására vonatkozó szabályokat is.
A Központi Hitelinformációs Rendszer felé történő adattovábbítás általános jogszabályi feltételeit a központi hitelinformációs rendszerről szóló 2011. évi CXXII. törvény (Khr.tv.) tartalmazza. A Khr.tv. 11. §-a értelmében a Társaság köteles a KHR-t kezelő pénzügyi vállalkozás részére írásban átadni annak a természetes személynek a referenciaadatait, aki a szerződésben vállalt fizetési kötelezettségének oly módon nem tesz eleget, hogy a lejárt és meg nem fizetett tartozásának összege meghaladja a késedelembe esés időpontjában érvényes legkisebb összegű havi minimálbért és ezen minimálbérösszeget meghaladó késedelem folyamatosan, több mint kilencven napon keresztül fennállt. Az adatátadás tervezett végrehajtását harminc nappal megelőzően a Társaság köteles írásban tájékoztatni a természetes személy ügyfelet arról, hogy referenciaadatai bekerülnek a KHR-be, ha nem tesz eleget a szerződésben foglalt kötelezettségének. Az adattovábbítás megtörténtéről a Társaság 5 munkanapon belül köteles az ügyfelet írásban tájékoztatni.
A késedelmes tartozásra vonatkozó adatok KHR-ben történő közzététele az igénylő hitelképességének megítélését negatívan befolyásolhatja, előfordulhat, hogy a fennálló vagy időközben már rendezett, de még nyilvántartott (lezárt) mulasztásra tekintettel az igénylő hitelkérelme elutasításra kerül.
Felhívjuk a figyelmét arra, hogy a fizetési moratórium időtartama alatt a fizetési moratórium hatálya alá tartozó kölcsönszerződések vonatkozásában (2020. március 18. napján fennálló szerződések) – kivéve azt az esetet, ha a fizetési moratórium kezdete előtt az adattovábbítás mindkét jogszabályi feltétele már bekövetkezett – mulasztás közzétételére nem kerül sor. Ennek megfelelően azon ügyfelek esetében, akik fennálló késedelmes tartozásának összege a moratórium elrendelését megelőzően már meghaladta a minimálbér összegét, de a késedelem még nem állt fenn 90 napot meghaladóan, a moratórium időtartama alatt a késedelem napszáma, illetve a késedelmes tartozás összege nem változik, a késedelmes napok számolása a moratórium leteltét követően folytatódik attól a késedelmes napszámtól, amely a fizetési moratórium kihirdetésének napján fennállt.
Amennyiben az ügyfél nem marad moratóriumban, továbbra is törleszti kölcsönét, majd a moratórium időtartama alatt később mégsem tudja fizetési kötelezettségét teljesíteni, abban az esetben sem következhetnek be a mulasztás közzétételének feltételei a moratórium alatt.
A 2020. március 19. napján, illetve ezt követően kötött kölcsönszerződések esetében, amennyiben az ügyfél nem szerződésszerűen teljesíti fizetési kötelezettségét, és bekövetkeznek a mulasztás KHR felé történő továbbításának jogszabályi feltételei, akkor a mulasztás az általános szabályoknak megfelelően közzétételre kerül a KHR-ben.
Felhívjuk továbbá Ügyfeleink figyelmét, hogy a 2020. évi LVIII. törvény alapján a 2020. március 19. napjával elrendelt fizetési moratóriumra vonatkozó szabályok kizárólag azokra a kölcsönszerződésekre irányadóak, amelyek 2020. március 18. napján fennálltak.
Ennek megfelelően a 2020. március 19. napján, illetve azt követően kötött kölcsönszerződésre a fizetési moratórium szabályai nem vonatkoznak, így az ügyfél fizetési kötelezettségét a kölcsönszerződésben rögzített ütemezés szerint köteles teljesíteni.
Társadalmi felelősségvállalás
Provident Társadalmi Hasznosság Díj ismertető
Elismeréseink
A Családi Kasszasikerek Program
Környezetvédelem
Fontos tudnivalók
Fizetési moratórium
Hitelfelvétellel kapcsolatban
Kölcsönfelvétel előtt
Szerződéses dokumentumok
Munkáltatói jövedelemigazolás
Meghatalmazás
Elszámolási és forintosítási információk
Panaszkezelési tájékoztató
Örökösöknek szóló tájékoztató
Fizetési nehézség és fizetési késedelem
Magatartási kódex
Tájékoztató a magáncsődről
GYIK
Rólunk
Vállalatunkról
Küldetésünk
International Personal Finance
Etikai Kódex
Széchenyi 2020
Amire büszkék vagyunk
Ügyfeleink
Akcióink
Visszaélés bejelentési rendszer
Sajtószoba
Karrier
Provident LinkedIn
Kapcsolat
Legfrissebb hírek
Nyugdíjas Akadémia Dabason is
Jókenyér pályázat eredményhirdetés
Pozitívabban látják a következő fél év pénzügyeit a Provident ügyfelei
Kibővíti együttműködését az Ökumenikus Segélyszervezet és a Provident
Jókenyér péksüteményekkel és Varró Dániel meséivel segíti a gyermekek felépülését a Provident
Múlik az inflációs sokk: több megtakarítás, kevesebb hitel a magyaroknál
Megnő a hitelfelvétel az iskolakezdés miatt
FIZETÉSI MORATÓRIUM
Alternatív fizetés