Budapest, 2025. március 28. – Egyre nagyobb számban képviseltetik magukat a munkaerőpiacon és hoznak önálló pénzügyi döntéseket a Z generáció tagjai közül a 1997 után született fiatal felnőttek. Szokásaik az élet számos területén jelentősen különböznek az idősebb nemzedékek viselkedésmintáitól, többek között a pénzhez is egészen másként viszonyulnak, mint szüleik vagy nagyszüleik. A pénzügyi szolgáltatók fontos felelőssége, hogy megismerjék az ő preferenciáikat is az pénzügyek terén, és naprakész információkkal bírjanak azzal kapcsolatban, hogy mely platformokon, milyen témákban tudják őket megszólítani, és érdekeltté tenni abban, hogy éljenek a pénzügyi szolgáltatások adta lehetőségekkel. A Provident Pénzügyi Zrt. legújabb, 18 és 29 év közötti korosztály körében végzett kutatásában arra kereste a választ, hogy mit várnak el a pénzügyi szektor szereplőitől, vagy épp kitől kérnek segítséget egy anyagi döntés meghozatala előtt.
A Z generáció az első olyan nemzedék, amelyik már beleszületett a digitális világba, az okoseszközök és a bármikor elérhető internet számukra az életük alapvető részét képezik. Így nem meglepő, hogy a Provident Pénzügyi Zrt. legfrissebb, a 18–29 éves korosztály pénzügyekkel kapcsolatos szokásaira vonatkozó kutatásában a megkérdezettek több mint fele nyilatkozott úgy, hogy a leggyakrabban a Facebookon fut bele pénzügyi tartalmakba. Releváns csatorna e tekintetben a TikTok, a YouTube és Instagram is: a fiatalok az információk döntő többségével a digitális térben, azon belül is főleg a közösségi média oldalain találkoznak.
A kutatás kitért arra is, milyen fokú érdeklődés mutatkozik a megkérdezett korosztályban a pénzügyek iránt. A felmérésben részt vevők 37%-a egyáltalán nem érzi szükségét annak, hogy célirányosan pénzügyi tartalmat fogyasszon, 41%-uk azonban úgy nyilatkozott, hogy leginkább a rövid videós tartalmak keltik fel az érdeklődésüket, ha pénzkezeléssel kapcsolatos információátadásról van szó. A hosszabb szakmai cikkek, az interaktív kalkulátorok vagy épp a pénzügyi influenszerek által megosztott tartalmak elenyésző fontossággal bírnak a megkérdezettek körében. Noha a válaszokból jól látszik, hogy a social média platformok megkerülhetetlen tájékozódási pontot jelentenek e generáció pénzügyi ismeretszerzésében, a válaszadók közel 84%-a úgy nyilatkozott, hogy egy konkrét pénzügyi döntés meghozatalakor elsődlegesen a család és a barátok tanácsaira támaszkodik.
A Provident felméréséből az is kiderült, hogy a pénzügyi szolgáltató kiválasztásakor a kedvező feltételek és az alacsony költségek a legfontosabbak a fiatalok számára: 68%-uk ezt jelölte meg döntő kritériumként, míg a válaszadók 18%-a számára a megbízhatóság és a jó ügyfélszolgálat, 11%-uknak a digitális elérhetőség és a 24 órás ügyintézés, 3%-uknak pedig a pénzintézet fenntarthatósági és társadalmi felelősségvállalása az elsődleges.
A szolgáltatókkal szemben a megkérdezettek 23%-a támasztja nagyon fontos felétételként, hogy biztosítsanak lehetőséget a kizárólag digitális csatornákon zajló ügyintézésre. 55%-uk ennél megengedőbb: bár fontos nekik, hogy online is intézhessék ügyeiket, szükség esetén nem jelent problémát a számukra személyesen felkeresni az ügyfélszolgálatot. Mindössze a kutatásban részt vevők 9%-a nyilatkozott úgy, hogy a személyes ügyintézést preferálja szemben a digitális lehetőségekkel.
„Friss kutatásunk eredményei is jól mutatják, hogy a Z generáció fiatal felnőttjei részéről kiemelkedően fontos elvárás egy pénzügyi szolgáltatóval szemben, hogy gyors és kényelmes megoldásokat biztosítson a pénzügyek intézésére. Azt a tényt sem hagyhatja figyelmen kívül egy felelős pénzintézet, hogy ismeretük jelentős részét az online térből nyerik, vagyis, ha szeretnének számukra naprakész információkat biztosítani a pénzügyek vonatkozásában, a digitális csatornák megkerülhetetlenek. A felmérés során kíváncsiak voltunk arra is, hogy a Provident vonatkozásában milyen új digitális szolgáltatás lenne a legvonzóbb a fiatalok számára: a könnyű ügyintézést és a kölcsönök gyors nyomon követését biztosító mobilapplikáció, valamint a teljesen online zajló hitelbírálat és -folyósítás végzett az élen 34-34%-kal, a válaszadók 22%-ának pedig a fiatal ügyfeleknek szóló egyedi kedvezmények és hűségprogramok keltenék fel a figyelmét – mondta Pálfalvi Márta a Provident kommunikációs és vállalati kapcsolatok igazgatója.
A kutatásból egyértelműen látszik, hogy a fiatalok számára az internet alapú megoldások nem csupán kényelmi tényezőnek számítanak, hanem alapvető feltételei a pénzintézetekkel kapcsolatban megfogalmazott elvárásoknak. A pénzpiac azon szereplői, akik ezt felismerve folyamatosan fejlesztik online szolgáltatásaikat, valamint hangsúlyt fektetnek arra, hogy naprakész és informatív tartalmakkal legyenek jelen a digitális térben, hosszú távon erős kapcsolatot építhetnek ki a következő generációk ügyfeleivel.
Társadalmi felelősségvállalás
Provident Társadalmi Hasznosság Díj ismertető
Elismeréseink
A Családi Kasszasikerek Program
Környezetvédelem
Fontos tudnivalók
Fizetési moratórium
Hitelfelvétellel kapcsolatban
Kölcsönfelvétel előtt
Szerződéses dokumentumok
Munkáltatói jövedelemigazolás
Meghatalmazás
Elszámolási és forintosítási információk
Panaszkezelési tájékoztató
Örökösöknek szóló tájékoztató
Fizetési nehézség és fizetési késedelem
Magatartási kódex
Tájékoztató a magáncsődről
GYIK
Rólunk
Vállalatunkról
Küldetésünk
International Personal Finance
Etikai Kódex
Széchenyi 2020
Amire büszkék vagyunk
Ügyfeleink
Akcióink
Visszaélés bejelentési rendszer
Sajtószoba
Karrier
Provident LinkedIn
Kapcsolat
Legfrissebb hírek
Új nemzedék, új pénzügyi szokások
Tizenegyedszer a kiváló kiszolgálás élén
Gyerekek pénzügyi nevelése
Társadalmi Igazságosság Napja
A Z generációs hitelfelvevők háromnegyede online intézi pénzügyeit
Virtuális csapdák
Pénzügyi stressz
Nyugdíjas Akadémia Dabason is
Jókenyér pályázat eredményhirdetés
Pozitívabban látják a következő fél év pénzügyeit a Provident ügyfelei
Kibővíti együttműködését az Ökumenikus Segélyszervezet és a Provident
Megnő a hitelfelvétel az iskolakezdés miatt
FIZETÉSI MORATÓRIUM
Alternatív fizetés