Új nemzedék, új pénzügyi szokások A Z generáció számára a kedvező feltételek és a kényelmes ügyintézés a legfontosabb

Budapest, 2025. március 28. – Egyre nagyobb számban képviseltetik magukat a munkaerőpiacon és hoznak önálló pénzügyi döntéseket a Z generáció tagjai közül a 1997 után született fiatal felnőttek. Szokásaik az élet számos területén jelentősen különböznek az idősebb nemzedékek viselkedésmintáitól, többek között a pénzhez is egészen másként viszonyulnak, mint szüleik vagy nagyszüleik. A pénzügyi szolgáltatók fontos felelőssége, hogy megismerjék az ő preferenciáikat is az pénzügyek terén, és naprakész információkkal bírjanak azzal kapcsolatban, hogy mely platformokon, milyen témákban tudják őket megszólítani, és érdekeltté tenni abban, hogy éljenek a pénzügyi szolgáltatások adta lehetőségekkel. A Provident Pénzügyi Zrt. legújabb, 18 és 29 év közötti korosztály körében végzett kutatásában arra kereste a választ, hogy mit várnak el a pénzügyi szektor szereplőitől, vagy épp kitől kérnek segítséget egy anyagi döntés meghozatala előtt. 

A Z generáció az első olyan nemzedék, amelyik már beleszületett a digitális világba, az okoseszközök és a bármikor elérhető internet számukra az életük alapvető részét képezik. Így nem meglepő, hogy a Provident Pénzügyi Zrt. legfrissebb, a 18–29 éves korosztály pénzügyekkel kapcsolatos szokásaira vonatkozó kutatásában a megkérdezettek több mint fele nyilatkozott úgy, hogy a leggyakrabban a Facebookon fut bele pénzügyi tartalmakba. Releváns csatorna e tekintetben a TikTok, a YouTube és Instagram is: a fiatalok az információk döntő többségével a digitális térben, azon belül is főleg a közösségi média oldalain találkoznak.

A kutatás kitért arra is, milyen fokú érdeklődés mutatkozik a megkérdezett korosztályban a pénzügyek iránt. A felmérésben részt vevők 37%-a egyáltalán nem érzi szükségét annak, hogy célirányosan pénzügyi tartalmat fogyasszon, 41%-uk azonban úgy nyilatkozott, hogy leginkább a rövid videós tartalmak keltik fel az érdeklődésüket, ha pénzkezeléssel kapcsolatos információátadásról van szó. A hosszabb szakmai cikkek, az interaktív kalkulátorok vagy épp a pénzügyi influenszerek által megosztott tartalmak elenyésző fontossággal bírnak a megkérdezettek körében. Noha a válaszokból jól látszik, hogy a social média platformok megkerülhetetlen tájékozódási pontot jelentenek e generáció pénzügyi ismeretszerzésében, a válaszadók közel 84%-a úgy nyilatkozott, hogy egy konkrét pénzügyi döntés meghozatalakor elsődlegesen a család és a barátok tanácsaira támaszkodik. 

A Provident felméréséből az is kiderült, hogy a pénzügyi szolgáltató kiválasztásakor a kedvező feltételek és az alacsony költségek a legfontosabbak a fiatalok számára: 68%-uk ezt jelölte meg döntő kritériumként, míg a válaszadók 18%-a számára a megbízhatóság és a jó ügyfélszolgálat, 11%-uknak a digitális elérhetőség és a 24 órás ügyintézés, 3%-uknak pedig a pénzintézet fenntarthatósági és társadalmi felelősségvállalása az elsődleges.

A szolgáltatókkal szemben a megkérdezettek 23%-a támasztja nagyon fontos felétételként, hogy biztosítsanak lehetőséget a kizárólag digitális csatornákon zajló ügyintézésre. 55%-uk ennél megengedőbb: bár fontos nekik, hogy online is intézhessék ügyeiket, szükség esetén nem jelent problémát a számukra személyesen felkeresni az ügyfélszolgálatot. Mindössze a kutatásban részt vevők 9%-a nyilatkozott úgy, hogy a személyes ügyintézést preferálja szemben a digitális lehetőségekkel.

Friss kutatásunk eredményei is jól mutatják, hogy a Z generáció fiatal felnőttjei részéről kiemelkedően fontos elvárás egy pénzügyi szolgáltatóval szemben, hogy gyors és kényelmes megoldásokat biztosítson a pénzügyek intézésére. Azt a tényt sem hagyhatja figyelmen kívül egy felelős pénzintézet, hogy ismeretük jelentős részét az online térből nyerik, vagyis, ha szeretnének számukra naprakész információkat biztosítani a pénzügyek vonatkozásában, a digitális csatornák megkerülhetetlenek. A felmérés során kíváncsiak voltunk arra is, hogy a Provident vonatkozásában milyen új digitális szolgáltatás lenne a legvonzóbb a fiatalok számára: a könnyű ügyintézést és a kölcsönök gyors nyomon követését biztosító mobilapplikáció, valamint a teljesen online zajló hitelbírálat és -folyósítás végzett az élen 34-34%-kal, a válaszadók 22%-ának pedig a fiatal ügyfeleknek szóló egyedi kedvezmények és hűségprogramok keltenék fel a figyelmét – mondta Pálfalvi Márta a Provident kommunikációs és vállalati kapcsolatok igazgatója.

A kutatásból egyértelműen látszik, hogy a fiatalok számára az internet alapú megoldások nem csupán kényelmi tényezőnek számítanak, hanem alapvető feltételei a pénzintézetekkel kapcsolatban megfogalmazott elvárásoknak. A pénzpiac azon szereplői, akik ezt felismerve folyamatosan fejlesztik online szolgáltatásaikat, valamint hangsúlyt fektetnek arra, hogy naprakész és informatív tartalmakkal legyenek jelen a digitális térben, hosszú távon erős kapcsolatot építhetnek ki a következő generációk ügyfeleivel.