Budapest, 2025. február 19. – A fiatal felnőttek pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos elvárásai sok területen különböznek a közép- és idősebb korúakétól. A nap 24 órájában elérhető, bárhonnan igénybe vehető, mobil platformokat favorizálják a pénzügyeik terén és fontosabb döntéseiket a pénzügyekhez értő, sokszor kortárs influenszerekre, a „finfluenszerekre” alapozzák. A Provident Z generációs ügyfeleinek háromnegyede kizárólag online tartja a kapcsolatot a pénzügyi szolgáltatóval, aki elkötelezett abban, hogy megismerje e generáció igényeit, melyek erősen befolyásolják az iparág jövőképét. Lássuk, miben különbözik a Z generáció pénzügyi magatartása a korábban megszokottól, és ez milyen új trendeket és irányokat eredményez a pénzkezelési szokásaikban!
A Provident ügyfeleinek körülbelül tíz százaléka kerül ki a Z generáció tagjai, vagyis az 1990-es évek második, és a 2010-es évek első fele között születettek közül. Ez a mintegy 22 ezer 28 év alatti ügyfél előszeretettel használja a pénzügyi szolgáltató webchat funkcióját, vagyis nyitvatartási időben még akkor is digitális platformon kommunikál a Provident munkatársaival, amikor személyre szóló segítségre van szüksége.
nyos banki ügyintézéssel szemben szívesebben választják a mobilbanking szolgáltatásokat, valamint a különféle pénzügyi mobilapplikációkat, amelyek lehetővé teszik, hogy bárhonnan és bármikor kezeljék pénzügyeiket. Pénzügyi döntéseik meghozatalában is kulcsszerepet játszik az internet: a szülők, a barátok és a pénzügyi tanácsadók javaslatai mellett minden más generációnál fontosabb tájékozódási csatorna számukra a közösségi média, de információikat gyakran nyerik netes keresések által vagy influenszerek videóiból is. A PYMENTHS Intelligence 2023-as nemzetközi kutatása szerint a Z generációs fogyasztók 34%-a számolt be arról, hogy döntéseik meghozatalában befolyásolták őket a pénzügyi tartalmakat készítő influenszerek – vagy más néven finfluenszerek – tanácsai.
A Provident Pénzügyi Zrt. anyavállalata, az International Personal Finance (IPF), megbízásából 2024 júniusában készített reprezentatív kutatásból is kiderül, hogy a 18-34 évesek 20,6%-a minden kiadását előre megtervezi, ami alig marad el a 35-54 éves korosztály 21,1%-os arányától. A 18-34 évesek 38,6%-a minden hónapban, de legalább rendszeresen tesz félre valamennyit megtakarítás céljával. A megtakarítások leggyakoribb célja továbbra is lakásvásárlás vagy felújítás, ezt a fiatalok 40,7%-a jelölte meg prioritásként. Emellett 32,8%-uk utazásra és kikapcsolódásra fordítaná a félretett pénzét. A válaszadó 18-34 évesek több mint 40%-a, hitelfelvétel esetén legfontosabb szempontként a kamatlábat és a havi törlesztőrészlet jelölte meg, de 7,2%-uk számára a kényelmi szempontok szintén fontos tényezők, míg 6,3%-uk különösen fontosnak tartja a könnyen kezelhető mobilalkalmazást. A kutatásból az is kiderül, hogy a korosztály 55,4%-a magabiztosnak érzi magát a pénzügyi termékekkel és szolgáltatásokkal kapcsolatos ismereteiben.
„A pénzügyi szektor felelős vállalataként az a dolgunk, hogy odafigyeljünk a fiatal generációk pénzügyekkel, valamint pénzpiaci szereplőkkel kapcsolatos igényeire és elvárásaira is. A Z generáció tagjai egyre nagyobb szeletét jelentik az aktív társadalomnak. Nemcsak pénzügyi, hanem társadalmi és környezeti vonatkozásokban is tudatos döntéseket hoznak, melyekben kiemelt hangsúlyt kapnak az olyan szempontok, mint az etikus fogyasztás vagy a fenntarthatóság. Fontos már most odafigyelni rájuk, megismerni, hogyan gondolkodnak a pénzről, hiszen a digitális világ, valamint az új pénzügyi eszközök és alkalmazások felé való elköteleződésük jelentős hatással bír arra nézve, hogy alakul a pénzügyi szektor jövője” – mondta Pálfalvi Márta, a Provident Pénzügyi Zrt. vállalati kapcsolatok és kommunikációs igazgatója.
Társadalmi felelősségvállalás
Provident Társadalmi Hasznosság Díj ismertető
Elismeréseink
A Családi Kasszasikerek Program
Környezetvédelem
Fontos tudnivalók
Fizetési moratórium
Hitelfelvétellel kapcsolatban
Kölcsönfelvétel előtt
Szerződéses dokumentumok
Munkáltatói jövedelemigazolás
Meghatalmazás
Elszámolási és forintosítási információk
Panaszkezelési tájékoztató
Örökösöknek szóló tájékoztató
Fizetési nehézség és fizetési késedelem
Magatartási kódex
Tájékoztató a magáncsődről
GYIK
Rólunk
Vállalatunkról
Küldetésünk
International Personal Finance
Etikai Kódex
Széchenyi 2020
Amire büszkék vagyunk
Ügyfeleink
Akcióink
Visszaélés bejelentési rendszer
Sajtószoba
Karrier
Provident LinkedIn
Kapcsolat
Legfrissebb hírek
A Z generációs hitelfelvevők háromnegyede online intézi pénzügyeit
Virtuális csapdák
Pénzügyi stressz
Nyugdíjas Akadémia Dabason is
Jókenyér pályázat eredményhirdetés
Pozitívabban látják a következő fél év pénzügyeit a Provident ügyfelei
Kibővíti együttműködését az Ökumenikus Segélyszervezet és a Provident
Megnő a hitelfelvétel az iskolakezdés miatt
FIZETÉSI MORATÓRIUM
Alternatív fizetés